The Subject of Irony in the Poetry Collection of A. Mustofa Bisri

Andi Karman, Haris Supratno, Suyatno Suyatno

Abstract


This research is titled "The Subject of Irony in the Poetry Collection of A. Mustofa Bisri." The problem analyzed concerns the depiction of the subject of irony in the poetry collection of A. Mustofa Bisri. This research aims to describe the elements of satire towards authorities, religious leaders, and the local community in the poetry collection. The method used is descriptive-analytical with a structural approach. The data source for this research is the poetry collection of A. Mustofa Bisri, namely "Pahlawan dan Tikus" and "Negeri Daging." The results of this research indicate that the poetry collection of A. Mustofa Bisri can be considered as the subject of irony, where AMB takes subjects from our surroundings, both on an individual and social level. For subjects of an individual nature, AMB uses the words "I" and "You". The use of the word "I" is intentionally employed by AMB as a form of self-reflection, and if necessary, a process of contemplation as a human being. On the other hand, the word "You" is used as a subtle to sharp satire, sometimes even reaching sarcastic meanings towards the interlocutor.


Keywords


Subject; Irony; Poetry

Full Text:

PDF

References


Allo, Melliwati Rinda. 2017. Ironi Dalam Novel The Pearl Oleh John Steinbeck. Jurnal

Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, Volume 1 Nomor 2, 1—16.

Bisri, A. Mustofa. (1994). Ohoi: Kumpulan Puisi Balsem. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Bisri, A. Mustofa. (1995). Pahlawan dan Tikus. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Bisri, A. Mustofa. (1996). Wekwekwek: Sajak-sajak Bumilangit. Surabaya: Risalah Gusti.

Bisri, A. Mustofa. (2002). Negeri Daging. Jogjakarta: Bentang Budaya.

Bisri, A. Mustofa. (2016). Aku Manusia. Rembang: CV. MataAir Indonesia.

Bisri, A. Mustofa. (2017). Gandrung. Rembang: CV. MataAir Indonesia.

Creswell, John W. 2015. Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Darma, Budi. (2019). Pengantar Teori Sastra. Jakarta: Kompas.

Hanafi, Hasan. (2003). Islamologi 1: Dari Teologi Statis Ke Anarkhis. Yogyakarta: LKiS.

Ian Almond. (2004). Sufism and Deconstruction; A comparative study of Derrida and Ibn Arabi. London: Routledge.

Kasmi, Hendra. (2016). Kajian Ironi Dalam Antologi Puisi Negeri di Atas Kabut Karya Sulaiman Juned. ISSN 2338-0306. Jurnal LPPM STKIP Ponorogo. Volume IV Nomor 2 Juli - Desember 2016.

Margareth, Yuwita. (2012). Dekonstruksi Derrida Terhadap Oposisi Biner dan Munculnya Pluralitas Makna. Depok: FIB UI.

Maritain, Jacques. (2005). An Introduction to Philospohy. New York: A Sheed & Ward Classic

Miles, M.B. and A. Michael Huberman. 2005. Qualitative Data Analysis (terjemahan).Jakarta: UI Press.

Miles, Matthew B., Huberman, A.M., dan Saldana, J. 2014. Qualitative Data Analysis, A Methods Source, Editions 3 USA: Sage Publications. Terjemahan Tjejep Rohindi, UI-Press.

Nurgiyantoro, Burhan. (1995). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurhayati, Enung dan R. Ika Mustika. (2018). Fenomena Postmodernisme dalam Kumpulan Cerpen Penangkaran Binatang Karya Whani Darmawan dan Adam Ma’rifat Karya Danarto. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia). Volume 1 Nomor 1, Januari 2018, Hal. 1—16

Perrine, Laurence. 1974. Story and Structure (fourth editions). New York: Harcourt, Brace, Jovonovich.

Piliang, Yasraf Amir. (2010). Hipersemiotika: Tafsir Cultural Studies Atas Matinya Makna.Yogyakarta: Jalasutra.

Poespoprodjo, W. (1999). Logika Scientifika: Pengantar Dialektika dan Ilmu. Bandung: Pustaka Grafika.

Prihantini, Ainia. (2015). Majas, Idiom, dan Peribahasa Indonesia Superlengkap. Yogyakarta: Bentang Pustaka.

Pujiharto. (2009). Desertasi Puitika Pascamodernism dalam Fiksi Indonesia 1970-2005. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Royle, Nicholas. (2003). Derrida. London: Routledge.

Sarup, Madan. (2003). Post-strukturalisme and Postmodernisme: Sebuah Pengantar Kritis. Yogyakarta: Jendela.

Siregar, Mangihut. (2019). Kritik Terhadap Teori Dekonstruksi Derrida. Journal of Urban Sociology, Volume 2, No. 1, 65—75

Suharto, Abdul Wachid Bambang. (2013). “Kekasih yang Erotik” dan Ketelanjangan Mistik” Puisi A. Mustofa Bisri, Gus Mus; Satu Rumah Seribu Pintu. Yogyakarta: LKiS.

Sumardjo, Jacob dan Saini K.M. 1985. Apresiasi Kesusastraan. Jakarta: Gramedia.

Sutopo, H.B. 2006. Metodologi Peneltian Kualitatif: Dasar Teori dan Terapannya dalam Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret University Press.

Teeuw, A. (1998). Sastra dan Ilmu Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya.

Wahyuni, Lilik. (2016). Pembentukan Citra Diri dalam Puisi Kau Ini Bagaimana Atau Aku Harus Bagaimana Karya KH. A. Mustofa Bisri. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Volume 2, Nomor 2, hlm 187-194.

Waluyo, J. Herman. 1991. Teori dan Apresiasi. Jakarta: Erlangga.

Yadafle, Rosalia Imelda, dkk. Analisis Gaya Bahasa Puisi K.H. Mustofa Bisri dalam Album Membaca Indonesia. Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Vol. 1, No. 1 (2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v10i7.4963

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) ISSN 2364-5369
https://ijmmu.com
editor@ijmmu.com
dx.doi.org/10.18415/ijmmu
facebook.com/ijmmu
Copyright © 2014-2018 IJMMU. All rights reserved.