Music Enhancing Young Learner’s Creativity

Nurhenti Dorlina Simatupang, Wulan Patria Saroinsong, Resi Rosalianisa, kartika Rinakit Adhe, Sri Widayati, Intan Kurnianingtyas

Abstract


This research emphasizes on elaborating the feasibility of the media of the bandwagon educational game on the creativity of children aged 5-6 years. To obtain the research objectives, this researcher conducted research and development using the 4D model developed by Thiagarajan, namely define, design, develop and disseminate. The subjects in this research trial were five children aged 5-6 years and 30 ECE teachers. The data collection instrument used a structured interview technique and an online questionnaire through a google form accompanied by a video of the implementation of the bandwagon educational game. The data analysis technique used quantitative and qualitative descriptive analysis. From this research, it shows that the development of the bandwagon educational game tool that has been tested on a small scale is valid and feasible. This shows that this bandwagon game is effective and can be applied and has an appeal for early childhood in learning.


Keywords


Early Childhood; Creativity; Musical Train Game

Full Text:

PDF

References


Akdon, Riduwan. 2013. Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta.

ASMAWATI, L. (2017). Peningkatan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Terpadu Berbasis Kecerdasan Jamak. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(1), 145–164. https://doi.org/10.21009/jpud.111.10

Debeturu, B., & Wijayaningsih, E. L. (2019). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun melalui Media Magic Puffer Ball. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 233. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.180

Dere, Z. (2019). Investigating the creativity of children in early childhood education institutions. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 652–658. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070302

Fakhriyani, D. V. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Wacana Didaktika, 4(2), 193–200. https://doi.org/10.31102/wacanadidaktika.4.2.193-200

Foti, P. (2020). T he effects of music and creativity on child ’ s development an innovative educational program. 03(01), 1–9.

Guslinda & Rita Kurnia. 2018. Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: CV Jakad Publishing Surabaya.

Hanafi. (2017). Konsep penelitian R & D dalam bidang pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 130. https://www.researchgate.net/publication/335227473_Research_and_Development_RD_Inovasi_Produk_dalam_Pembelajaran

Harfiani, M. (2019). Peninggalan Sejarah Sebagai Sumber Belajar Sejarah Dalam Penanaman Nilai-Nila Kebangsaan Pendahuluan Banyuwangi Merupakan Wilayah Yang Memiliki Beberapa Daerah Yang Berpotensi Memiliki Situs Peninggalan Sejarah Yang Sampai Saat Ini Masih Ada Namun Kondisi, 1(1), 41–57. http://www.ghbook.ir/index.php?name=فرهنگ و رسانه های نوین&option=com_dbook&task=readonline&book_id=13650&page=73&chkhashk=ED9C9491B4&Itemid=218〈=fa&tmpl=component%0Ahttp://www.albayan.ae%0Ahttps://scholar.google.co.id/scholar?hl=en&q=APLIKASI+PENGENA

Hayati, F. (2016). Peningkatan kreativitas bermain musik anak usia 5-6 tahun dengan menggunakan barang bekas. UIN Ar-Raniry, I(Id), 84–99.

Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, 41

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24981

Luthfiyah, E., & Rakhmawati, N. I. S. (2018). Pengembangan Permainan Domino Angka terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Anak Usia 4-5 Tahun. PAUD Teratai, 1–8.

Masganti. (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Teori dan Praktik. Medan: Perdana Publishing IKAPI.

Marsh, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J., Lahmar, J., & Scott, F. (2018). Play and creativity in young children’s use of apps. British Journal of Educational Technology, 49(5), 870–882. https://doi.org/10.1111/bjet.12622

Matin, L., Palupi, W., & Pudyaningtyas, A. R. (2016). Drawing Activity Sebagai Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Kelompok A TK An-Nur Semanggi Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Kumara Cendekia, 6(3), 153–157.

Musfah, & Jejen. 2012. Pendidikan Holistik: Pendekatan Lintas Perspektif. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Nuritha, C., & Tsurayya, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 48–64. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.430

Pangesti, A. D. (2019). Research and Development: Penelitian Yang Produktif Dalam Dunia Pendidikan. Researchgate, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.28521.44640

Prehatiningsih, A., Palupi, W., & Syamsuddin, M. M. (2018). Pengaruh Permainan Musikal Terhadap Kreativitas Musik Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendikia, 6(4), 282–289.

Purwokerto, I. (2020). Melalui Kegiatan Drum Band Dan Angklung.

Rahayu, H., Yetti, E., & Supriyati, Y. (2020). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Gerak dan Lagu. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 832–840. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.691

Rohman, M. A., & Mutmainah, S. (2015). Pengembangan Media Permainan Monopoli dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan Kelas VI SDN Tanamera I. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(1), 47–56.

Sari, D. (2013). Efektivitas Musik Angklung Dalam Mengembangkan Kecerdasan Musik Anak Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah 1 Labuan Ratu Bandar Lampung. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, 53(9), 1689–1699.

Semarang, U. I., & Kunci, K. (2019). Urgensi Pembelajaran Musik Bagi Anak Usia Dini Didik Ardi Santosa Progdi PG-PAUD Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas IVET E-mail: Journal of Chemical Information and Modeling, 1, 78–88.

Setiawan, H. (2011). Pusat Pendidikan Musik Di Yogyakarta. http://e-journal.uajy.ac.id/2174/3/2TA11210.pdf

Trenggonowati, D. L., & Kulsum, K. (2018). Analisis Faktor Optimalisasi Golden Age Anak Usia Dini Studi Kasus Di Kota Cilegon. Journal Industrial Servicess, 4(1), 48–56. https://doi.org/10.36055/jiss.v4i1.4088

Puspita, D. (2018). Pengaruh bermain musik sederhana terhadap kreativitas anak di paud harapan ananda kota bengkulu.




DOI: http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v8i8.2880

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU) ISSN 2364-5369
https://ijmmu.com
editor@ijmmu.com
dx.doi.org/10.18415/ijmmu
facebook.com/ijmmu
Copyright © 2014-2018 IJMMU. All rights reserved.